مقالات, وبلاگ

طراحی و ساخت جکوزی ابنیه و تاسیسات

طراحی و ساخت جکوزی، جکوزی  استخری گردابی است که به عبارت دیگر حمام گردابی که در بین مردم به جکوزی شهرت دارد ، واژه جکوزی بر گرفته از نام شرکت سازنده این استخر یا حمام گردابی است که بنام جکوزی که توسط 7 برادر ایتالیایی در آمریکا ساخته شده است این مدل استخر گردابی اولین بار در سال 1968 توسط شرکت جکوزی به تولید انبوه رسید ، در واقع جکوزی ها زیر مجموعه استخر هایی هتسند که برای آب درمانی و ماساژ مورد استفاده قرار میگیرد . در جکوزی هاآب با فشار زیاد از طریف تعداد نازل به داخل جکوزی ها هدایت میشود.

 

 

ساخت و طراحی کاسه جکوزی :

 

ساخت کاسه جکوزی در مجموعه های ورزشی و ویلای های شخصی یک کار ابنیه ای و تاسیساتی است که باید با دقت لازم انجام شود.شکل هندسی تمام جکوزی ها به صورت داریره می باشد  و تعداد نفراتی که باید از جکوزی استفاده کنند از قبل تعیین شود تا قطر کاسه جکوزی معین شود . حداکثر بار در ساخت جکوزی خانگی  به ازای هر نفر 1 منرمربع فضا و جکوزی های ورزشی 0.8 متر مربع  در نظر میگیرند . بنابراین مساحت کاسه جکوزی می تواند بر مبنای تعداد نفراتی که قرار است به طور همزامان از ان استفاده کنند تخمین زد .

قبل از اجرچینی کاسه جکوزی باید رینگ هایی بالا و پاییت توسط ساپورت بصورت دقیق و تراز صورت گیرد . جکوزی ها شامل دو رینگ بالا و پایین با قطر متفاوت می باشد که قطر این رینگ بالا و پایین معمولا در جکوزی های 8 نفره 2.20 و رینگ بالا 3.30 درنظر گرفته می شود . این رینگ ها باید به صورت هم مرکز و با اختلاف سطح حداقل —- متر قرار گیرد . رینگ های جکوزی از لوله های گالوانیزه حداقل 3 اینچ باید ساخته شود و اصلاحا باید به صورت لیرزی محل قرارگیری سردنده ها تراز گردند .

روی رینگ های بالا و پایین جکوزی تعداد سردنده گالوانیزه برای نصب نازل های جکوزی قرار میگیرند .

 

آجرچینی در طراحی و ساخت جکوزی :

 

  1. فاصله از کف جکوزی تا تراز صفر و صفر سطح تمام شده استخر تقریبا دو و نیم متر
  2. فاصله از کف جکوزی تا لبه دوم جکوزی تقریبا 1.20
  3. ضخامت آجرچینی لبه جکوزی +0.3 متر
  4. ضخامت دیواره لبه دوم جکوزی تقریبا 0.7 متر
  5. به طور تقربی برای جکوزی 8 نفره 15 مترمکعب آجرچینی در حدود 1100 عدد آجر نیازمند است .

 

 

 

طراحی تاسیسات و ساخت جکوزی خانگی :

 

  1. در جکوزی های خانگی چون بیشتر جنبه تفریحی و لوکس بودن آن باید رعایت شود ،در حد امکان سعی شود تعداد نفرات استفاده از جکوزی از 4 نفر بیشتر تجاوز نکند ، زیرا در صورت افزایش تعداد نفرات بار ناشی از شناگران زیاد شده و الوده شدن جکوزی بیشتر میشود.
  2. در محیط پیرامونی استخر های خانگی آلوده ترین جا ؛ جکوزی آن می باشد لذت باید هوای بالای جکوزی توسط ی هود یا کانل مکیده شود ،
  3. قطر ریینگ بالا و پایین در ساخت جکوزی های خانگی به ترتیب 270 و 220 سامت در نظر میگیرند
  4. تعداد نازهای جکوزی خانگی 4 نفره 8 عدد که معولا از یک پمپ 4 اسب تکفاز جت جت نازل جکوزی استفاده میشود.
  5. سیستم فیلترسیون جکوزی های خانگی از یک فیلترشنی کوچ و یک پمپ تصفیه 1 اسب تشکیل میشود.

 

 

گردش آب و تصفیه جکوزی

 

  1. مدار تصفیه و سیرکووله جکوزی ها به دلیل وجود آلودگی و تعریق بالای بدن از اهمیت ویزه ای برخودار است ،به طوریکه در صورت عدم تصفیه مناسب ، جکوزی ها منشا انواع آلودگی های پوستی خواهند شد ، به طور تقریبی هر دو نفر در جکوزی معادل 60 نفر در استخر ها تولید آلودگی می کنند ،همچنین هر نفر در جکوزی در ظرف مدت یک ساعت یک لیرت عرق میکند ، پس باید آب جکوزی به سرعت با نرخ تصفیه خیلی زیاد ، فیلتر و دوباره آماده استفاده شود.
  2. رویکرد انتخاب برای پمپ های تصفیه جکوزی همانند روشی است که در پمپ های تصفیه استخر بیان شد می باشند ، با این تفاوت ک نرخ تصفیه جکوزی ها را باید ، 30 دقیقه یکبار در نظر گرفت ، یعنی هر  نیم ساعت یکبار . کل آب جکوزی باید از فیلتر عبور داده شود.

 

انتخاب پمپ تصفیه برای جکوزی ها

 

  1. با توجه به نکات گفته شده در بالا و حجم کاسه جکوزی حداکثر پمپ برای تصفیه های جکوزی یک اسب بخار کفایت میکند ، اصولا پمپ های تصفیه جکوزی از نوع 1450 دور استرینر دار می باشند که داری بدنه ای فایبرگلاس بوده تا در برابر خوردگی مقاوم باشند.
  2. همچین پمپ های تصفیه جکوزی باید خاصیت تامین دبی مورد نیاز فیلتر های شنی در حالت کثیف را داشته باشند ، یعنی در نمودار انتخاب آنها سعی شود پمپ در حالت بحرانی انتخاب گردد.

 

 

الگوی جمع آوری آب های جکوزی

 

  1. جمع آوری آب جکوزی ها از همزمان از طریق کفشور و اسکیمر مخصوص جکوزی صورت میگیرد
  2. به دلیل دمای بالای آب جکوزی و تعریق بدن ، میکرو اورگانیسم ها و چربی های پوست روی سطح آب قرار میگیرند
  3. این آلودگی ها از از طریق اسکیمر به فیلتراسیون هدایت میشوند و از طرف دیگر کفشور یا همان خط مکش که در کف کاسه جکوزی تعیبه شده است ،
  4. همانند استخر ها آب را به سمت فیلتر شنی هدایت میکنند در بسیاری از جکوزی ها دیده شده این دو مسیر اسکیمر و کفشور باهم یکی شده و از طریق پمپ تصفیه به سمت فیلتر شنی هدایت میگردد.

سایزینگ مدار تصفیه و گردش آب جکوزی  :

 

  1. از سمت اسکیمر به سمت فیلتراسیون لوله upvc  سایز 63
  2. از سمت کفشور به سمت فیلتراسیون  لوله upvc  سایز 90
  3. از سمت مبدل حرارتی به سمت کاسه جکوزی   لوله upvc  سایز 75
  4. از سمت کفشور به سمت به سمت پمپ های فشار جکوزی   لوله upvc  سایز 110
  5. از سمت پمپ های تامین فشار جکوزی به رینگ بالا لوله upvc  سایز 75
  6. از سمت پمپ های تامین فشار جکوزی به رینگ پایین  لوله upvc  سایز 75

 

تامین فشار جکوزی :

 

عمده ترین دلیل استفاده در طراحی و ساخت جکوزی  به واسطه وجود فشار آب به قسمت های مخلتف بدن می باشد در واقع ، تمام لذت جکوزی به فشار آن است ،چیزی وهله آول از جکوزی ها سنس و احساس و رویت  میکنیم فشار نازل های آن هست ، تا کیفیت ظاهری آب ،پس انتخاب پمپ های جکوزی به منظور تامین فشار مورد نیاز نازل های جکوزی بسیار مهم و تاثیر گذار در استفاده از جکوزی ها می باشد.

 

رویکرد انتخاب و محاسبه پمپ جت جکوزی

 

  1. انتخاب پمپ های جت نازل جکوزی ها برااساس قدرت آن بیان میشود.
  2. این قدرت پمپ به تعداد جت نازل های کار شده در جکوزی بستگی دارد.
  3. به طور سرانگشتی برای هر نازل در حدود 0.5 تا 0.75 اسب بخار قدرت در نظر گرفته میشود.
  4. محاسبه دبی پمپ در سیستم های تامین فشار جکوزی لزومی چندانی ندارد ، ولی هر نازل 15 gpm ابدهی دارد.
  5. در جکوزی های بزرگ رینگ بالا و پایین با دو پمپ مجزا ولی باید قدرت یکسان تغذیه میگردند
  6. تمام پمپ های مورد استفاده در جکوزی از نوع 2900 درو سه فاز می باشند.

 

مدار گرمایش آب جکوزی یا گرم گردن آب جکوزی

 

  1. رویکرد گرم کردن آب جکوزی ها همانند گرمایش آب استخرهاست ، برای گرمایش جکوزی ها هم میتوان از گرم کن های پیش ساخته مانند پکیج های زمینی و حتی دیواری استفاده کرد .ولی بهرتین روش برای گرم کردن جکوزی که به اصطلاح بار گرمایش آن را روی بار گرمایش استخر بیندازیم و تنها زا یک مبدل حرارتی برای گرم کردن اب جکوزی استفاده کنیم
  2. به عبار دیگر حجم یک جکوزی 8 نفره در حدود 7 متر مکعب میباشد ، که در مقابل با حجم استخر که حداقل 50 مترمکعب میباشد ، واقعا ناچیز قلمداد میشود ، در واقع میتوان گفت بار گرمایش جکوزی و بار گرمایش استخر گم  میشود و نیازی به محاسبه و برآورد آن نیست .
  3. ارزان ترین روش در طراحی و ساخت جکوزی برای برای گرم کردن آب جکوزی ها در صوتر وجود دیگ های چدنی حرارت مرکزی ، استفاده از مبدل های حرارتی پوسته لوله استیل می باشند ،
  4. استفاده از گرمکن های پیش ساخته برای گرمایش جکوزی مانند هیتر های برقی ، پکیج های زمینی و حتی دیواری مقرونه به صرفه نیستند و همانطور که در بالا گفته شد ، در صورت وجود دیگ های حرارت مرکزی ، مبدل حرارتی بهترین و ارزنترین گزینه است.
  5. صرفنظر از هر سیستمی در ساخت جکوزی خانگی برای گرمایش جکوزی مورد استفاده قرار میگیرد ، این سیستم باید قابلیت گرمایش آب در مدت زمان 30 دقیقه را داشته باشد.لازم به ذکر است که دمای اب جکوزی نباید از 40 درجه بیشتر شود و رنج دمایی که برای جکوزی ها توصیه میشود بین 37 تا 40 درجه می باشد ،بالا رفتن دمای جکوزی بیش از 40 روی ، سرعت نرخ تخیر ، افزایش رسوب و خواص شیمیایی آب و مواد نگهدارنده صد عفونی کننده به شدت پایین می اید  …. تاثیر دارد که در قسمت های بعدی گفته میشود.

 

 

مدار تامین هوای نازل های جکوزی  (تامین حباب های درون جکوزی )

 

  1. نارل ها جت های پاشش آب جکوزی (قطعه برنجی ) مجهز به ورودی دمنده های هوا هستند، که باستفاده از آن می توان ؛ مخلوط آب و هوارا به داخل جکوزی فرستاد
  2. بدین صورت که وقتی نازل جکوزی روی رینگ بسته میشود ، دارای 2 وروردی و یک خروجی هستند ، از 2 وروردی تعبیه شده یکی برای نصب شلنگ هوا ودیگری برای پاشش آب می باشد ، و از تک خروجی نازل برنجی ، مخلوط آب و هوا خارج میشود.
  3. دستگاه تامین هوای جکوزی بلوئر دارد ،   بلوئر به عنوان دمنده مولد تولید حباب دررون آب می باشد ،که از محل قرار گیری بلوئر (موتورخانه یا فضای آزاد ) به وسیله شلنگ های پلاستیکی مجزا روی نازل های برنجی جکوزی می نشیند ، و مخلوط آب و هوا را تولید میکند.
  4. این بلوئر بر اساس ظرفیت جکوزی به قدرت های 1 تا 3 اسب تقسیم بندی میشوند ، مثلا برای یک جکوزی 8 نفره به دوستگاه بلوئر 2 اسب نیاز است.

 

 

نکهداری آب جکوزی و خواص شیمیایی 

 

به دلیل انیکه بار ناشی از حضور شناگران در جکوزی زیاد است ، و از طرفی مقدار مواد ضد عفونی کننده تزریق دسه به آب مقدار ثابتی است ، در صد رسوب مواد جامد محلول در آب جکوزی افزایش میباید ازین رو حفظ تعادل شیمایی آب کار بسیار دشواری است ،که توصیه میشود آب درون کاسه جکوزی حداقل هر سه ماه یکبار تعویض و با آب تازه شهری جایگزین گردد.

الیته این زمان سه ما تقریبی است و بسته به استفاده از جکوزی ممکن است تغییر کند.

مهمترین معیاری که در مورد  نگهداری آب جکوزی باید توجه شود :

 

  1. دمای اب جکوزی 40 درجه سانتی گراد :دمای آب جکوزی در مقایه با آب استخرها در حدود 13 درجه سانتیگراد بیشتر است که احتمال ته نشین شدن رسوبات و افزایش نرخ تبخیر در آن بسیار زیاد است
  2. که به تبع آن افزایش ذرات جامد محلول در اب و به دنبال آن افزایش رشد باکتری و آلودگی آب و همچنین تسریع واکنشهای شیمایی آب را در پی دارد
  3. محدوده ایده آل ph برای آب جکوزی خانگی و مجموعه ورزشی بین 7.4 تا 7.6 می باشد.
  4. مقدار معمول سختی آب که ناشی از کلسیم است برای جکوزی ها بین 150 تا 250 ppm میباشد.

 

 

مواد ضد عفونی کننده آب جکوزی

 

جکوزی های نیز هماندداستخر ها میتوان برای ضد عفونی کردنه آن از  روش های مختلفی استفاده کرد ، که در بعضی موارد ، ماده مورد استفاده آن با استخرها یکی است

استفاده از برم  با نام شیمایی BR

  1. به طور کلی ازنظر شیمایی برم در دمای بالاتر ، از کلر پایدارتر است.در بسیاری از موارد دیده شده در جکوزی ها به جای کلر ؛ برم به آب تزریق می کنند زیرا کلر در دمای بالا بسیلر حلال و فرار می باشد . البته مواد حاوی کلر در مقایسه با برم علاوه بر کارارایی بیشتر ارزان تر نیز هستند و تنها مشکل ان حلالیت در دمای بالاست . به همین دلیل از برم زمانی استفاده می شود که بخواهیم بوی تند کلر را از بین ببریم . مقدار برم توصیه شده در جکوزی بین 4 تا  6 ppm است و مقدار کلر توصیه شده بین 3 تا 5 ppm است .

استفاده از ازن زن

در بسیاری از جکوزی ها از ازن بجای برم استفاده می شود . تزریق ازن به دلیل گران بودن دستگاه تزریق ازن و نبود یک اپراتور متخصص برای زمانبندی تزریق به آب خیلی از ازن زن به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده نمی شود .

استفاده از هیپیکلرید لیتیوم :

یک نوع کلر مایع است که به خودی خود پایدار است . خورنده نیست و حلالیت بسیار خوبی دارد بنابراین این ماده برای ضدعفنی جکوزی ها گزینه مناسبی به شمار می رود .

 

 

 

لینک های مرتبط با طراحی استخر و جکوزی – حتما بخوانید

 

 

23 عدد مهم در طراحی استخر

بهترین روش گرمایش سوله استخرها

طراحی موتورخانه استخر خانگی

گام به گام با محاسبه فیلتر شنی فلزی

روش های ضد عفونی آب استخر

گرمایش آب استخر و بهینه سازی آن

محاسبه و انتخاب فیلتر شنی

محاسبه و انتخاب پمپ جکوزی

محاسبه پمپ استخر