مقالات, وبلاگ

آموزش طراحی موتورخانه آبگرم

طراحی موتورخانه آبگرم – جلسه اول تعریف موتورخانه

 

در این بخش خواهیم خواند :

 

  1. تعریف موتورخانه
  2. مقایسه اقتصادی با پکیج های گرمایشی
  3. انتخاب موقیعت معماری موتورخانه:
  4. محاسبه مساحت موتورخانه و ابعاد آن :
  5. تامین هوای احتراق موتورخانه :

 

موتورخانه چیست ؟

 

 

به فضایی از ساختمان اطلاق می شود که کلیه تجیهزات مکانکی و الکتریکی شمال دیگ های فولادی یا چدنی ، پمپ های سیرکولاتور در مدل های خطی و زمینی ، مبدل های تامین آبگرم بهدشاتی مانند منابع کویلی و دوجداره ، بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی ،در آن قرار میگیرد را موتورخانه می گویند ، طبیعی است که قلب تپنده تامین انرژی ساختمان موتروخانه می باشد و لزوم طراحی و انتخاب تجیهزات مکانیکی آن بسیار مهم بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. حرارت مرکزی یا همان موتور خانه بسیار از لحاظ مصرف انرژی و حتی خرید اولیه تجیهزات مکانیکی مقرون به صرفه بوده ولی متاسفانه به دلیل اشغال فضای در پارکینگ و کاستن از فضای معماری موجود ، و از طرف دیگر ارزش زمین در کلان شهر ها باعث شده تا کارفرمایان از تامین موتورخانه صرف نظر کرده  رو به سیستم های گرمایشی مستقل مانند پکیج و مشابه روی آورند.

 

 

حال این سوال پیش می اید برای ساختمان 5 طبقه 20 واحدی هر واحد 75 متر  از نظر اقتصادی کدام ی

 حالت اول طراحی و تجیهزات موتورخانه

 

  1. دیگ حرارت مرکزی چدنی با ظرفیت 2600000 کلیوکالری : قیمت در حدود 13 میلیون تومان
  2. مشعل گازی با ظرفیت 260000 کیلوکالری قیمت حدودی 3 ونیم میلیون تومان
  3. پمپ های خطی آبگرم 3 دستگاه : در حدود 7 تومان
  4. پمپ برگشت آبگرم یک دستگاه :یک میلیون دویست هزار تومان
  5. منبع انبساط باز موتورخانه :350 هزار تومان
  6. منابع آبگرم کویل دار یا دوجداره 1500 لیتری دو دستگاه : قیمت 10 میلیون تومان
  7. هزینه اتصالات و شیر آلات برای داخل موتورخانه 20 میلیون
  8. هزینه و دستمزد جمع کردن تجیهزات موتور خانه 12 میلیون

هزینه کلی جمع کردن مورتورخانه فوق با تمام تجیهزات و اتصالات درون موتورخانه در حدود 62 میلیون تومان میشود.

 

حالت دوم –  گرمایش با پکیج دیواری

 

 

  1. هزینه یک دستگاه پکیج 24 کیلوات : 4 میلیون و سیصد هزار تومان که در مجموع 86 میلیون تومان
  2. لوازم نصب هر پکیج هر دست 250 هزار تومان :5 میلیون تومان
  3. هزینه کنتور گاز به همراه کارشناسی مهندس ناظر گاز برای هر کنتور 600 هزار تومان در مجموع :12 میلیون تومان

 

در مجموع در حدود 105 میلیون تومان هزینه اولیه راه اندازی سیسم گرمایش می باشد که در مقایسه با موتورخانه و حرارت مرکزی در حدود 50 میلیون بیشتر باید هزینه کرد ،در مقام مقایسه با مصرف انرژی و هزینه گاز مصرفی در صورت استفاده از موتورخانه برای هر واحد ماهیانه در فصول سرد سال در حدود 60 هزار تومان و لی برای واحدهایی با گرمایش پکیج ، بهای گاز مصرفی در حدود 90 تا 120 هزار تومان حتی بیشتر می باشد.

 انتخاب موقیعت موتورخانه:

 

قرار گیری موقیعت موتورخانه در صورت امکان باید نسبته به موقعیت ساختمان مجموعه مرکزیت داشته باشد ، زیرا در این حالت طول لوله کشی ها کمتر شده و بنابراین افت فشار کمتر شده و متعاقب آن توان مصرفی پمپ ها کاهش پیدا خواهد کرد ، در واقع معماری که کمی دید مکانیکی داشته باشد کافی است تا بتواند محل موتورخانه به بهترین شکل طراحی کند.

لازم به ذکر است در این بخش منظور از موتورخانه ، موتورخانه آبگرم (دیگ و مشعل ) برای ساختمانهای مسکونی و تجاری می باشد و فعلا موتورخانه تبرید سرمایشی جز اسکوپ درسی ما نیست.

در انتخاب موقعیت موتورخانه باید به جهت ورزش باد نیز توجه شود و حتما بررسی که شود که جهت باد گاز های حاصل از محصولات احتراق را به فضاهای اداری و مسکونی انتقال ندهد و توسط دیگر تجیهزات مانند هواساز ها و کولر های آبی مکیده نشود که به داخل فضا انتقال یابد.

معمولا موتورخانه ها در زیر زمین ، یا همکف قرار مگیرند ، در پروژهای بزرگ و مخصوصا ساختمان های بلند مرتبه دیده شده که از دو موتورخانه استفاده می شود که معمولا موتورخانه دوم در طبقاتی میانی قرار میگیرد.

 

محاسبه مساحت موتورخانه  در طراحی و ابعاد آن :

 

 

مساحت موتورخانه امروزه به دلیل گران بود فضای معماری اشغال شده از مهمترین دغدغه های سازند های محترم و مالکان گرامی می باشد ، قدری این مسئله مهم است که بار ها و باره دیده شده قید راه اندازی موتورخانه را زده اند وبه پکیج های دیواری و گرمایش های مستقل روی آورده اند ، در واقع تصوری که کارفرمایان از موتورخانه و تجیهزات آن دارند، یک فضاای بسیار بزرگ با انواع و  اقسام لوله های پیچ در پیچ که نصب و راه اندازی آن را کار حضرت فیل میدانند.

برای تعیین مساحت موتورخانه و فضای مورد نیاز تجهیزات آن ؛پارمتر های زیادی مانند نوع دستگاها ؛ ابعاد  و تعداد آن بستگی دارد. در واقع روایت زیادی را حضرات برای  ابعاد بویلر روم بیان کرده اند ، مثلا حداقل حجم بویلر روم 16 برابر حجم دیگ های باشد  و برای دیگر تجهیزات 12 برابر حجم آنها را کافی دانسته اند ،

بر اساس استاندارد ASHRAE مقدار مساحت کل برای تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان 4 تا 9 درصد مساحت کل ساختمان را پیشنهاد میکنند ،مثلا برای یک ساختمان با 1200 متر زیر بنا یک موتور خانه 20 متری (4*5) کافی است ، در واقع می توان گفت به ازای هر 200 کیلوات ظرفیت بویلر ، ما نیاز به 18 متر مربع فضای مفید برای مورتواخنه درایم

 

تامین هوای احتراق برای طراحی موتورخانه 

 

 

تامین هوای احتراق و ونتیلایون مناسب از دیگر مباحث بسیار مهم در طراحی موتور خانه ها می باشد ، به طوریکه عدم رساندن هوای احتراق کافی برای مشعل باعث از کار افتادن کل سیستم می باشد ، طراحی موتورخانهبدین منظور برای تامین هوای احتراق طبیعی دو دهانه باز در بالا و پایین دیوار خارجی موتروخانه الزام شده است ،طبق مبجث 17 مقررات ملی ، هوای ورود به متروخانه نباید از یک فوت مربع کمتر باشد.

در مورد تامین هوای احتراق طبیعی موتورخانه مفصلا در مبحث 17 مقرارت ملی نکات زیادی مطرح شده است که از حوصله این بخش خارج می باشد.

 

تامین هوای احتراق بصورت مکانیکی

 

  1. بیشتر موتورخانه های موجود در منازل مسکونی و تجاری یه صورت مکانیکی تهویه میشود ، به دلیل کمبود فضای اختصاص یافته به آن و ملاحظات اقتصادی آن با این مشکل ربرو میشوند ،
  2. همه مشعل های موتورخانه مجهز به فن دمنده هستند تا در صورت از کار افتادن فن ، مشعل خاموش نشود.
  3. به کلی هوای داخل موتورخانه باید فشار مثبت باشد ، یعنی نسبت به دودکش مثبت باشد تا مانع ورود گاز به داخل موتورخانه شود
  4. برخی منابع مقدار هوای ورود به داخل موتورخانه را برای احتراق و تعویض هوا 20 تا 30 بار در ساعت  با 2  سی اف ام بر فوت مکعب پیشنهاد  داده اند،
  5. دمای طراحی را 350 تا 40 درجه پیشنهاد داده اند.