مقالات, وبلاگ

بهینه سازی گرمایش آب استخر

بهینه سازی گرمایش آب استخر

 

 

امروزه روش های  گرمایش آب استخر به دلیل ملاحظات مصرف انرژی و گران بودن حامل های انرژی بسیار مهم می باشد ، محاسبه بار گرمایش استخر از جمله پارمتر های مهم در طراحی استخر می باشد که لزوم دقت در محاسبات و به دست آوردن بار حرارتی آب استخر ها تاثیر مهمی در ملاحظات اقتصادی پرژه دارد.

 

مدار گرمایش آب استخر و تجیهزات به کار رفته برای گرمایش آب استخر از جمله مباحث مهم در طراحی موتورخانه استخر می باشد که به سرعت رویکرد های انتخاب و طراحی کلیه تجهیزات موتورخانه استخر در صنعت تاسیسات در مسیر پیشرفت قار گرفته است.

،نحوه و روش گرم کردن آب استخر با سایز استخر ارتباط دارد به گونه ای که برای استخر های خانگی و کوچک می توان از پکیج های زمینی و آبگرمکن های صنعتی  و حتی آبگرمکن های فوری و سیستم های گرمایش کم هزینه استفاده کرد ، منظور از گرمایش استخر های خانگی و کوچک ،جکوزی ها را نیز شامل میشود.

 

سیستم های کم هزینه پکبجی  گرمایش آب استخر های خانکی و کوچک

 

 

  1. از جمله تجیهزات کم هزینه برای گرمایش استخر های خانگی آبگرمکن های صنعتی تا ظرفیت 2000 لیتر می باشد.
  2. پکیج های زمینی تا ظرفیت 35000 کیلوکالری مناسب برای گرمایش آب استخر هستند.
  3. استفاده از آبگرمکن های صنعتی در صورت تظیم دما خروجی آب روی 40 درجه ، نیازی به مبدل های حرارتی ندارند.
  4. پکیج های موتور خانه ای امروزه به دلیل قیمت بالای تجیهزات اصلا مناسب استفاده در سیستم گرمایش استخر نیستند.
  5. حداکثر ظرفیت مورد استفاده برای استخر های خانگی دیگ های چدنی تا 80000 کیلوکالری مناسب هستند.

 

استفاده از هیتر های برقی و الکتریکی برای گرمایش آب استخر

 

  1. شاید استفاده از گرمکن های برقی برای گرمایش استخرها وسیله ای بی درد سر و راحت باشد ولی مصرف برق این گرمکن های پیش ساخته بسیار بالاست به طوری جز سیستم های کم هزینه گرمایش  استخر قرار نمیگیرند ، از طرفی محدود بودن ظرفیت های این مدل هیتر های استخر تنها برای 30 مترمکعب مناسب است که مصرف برق آن تقریبا در هرفاز 35 آمپر هم میرسد.
  2. شاید بزرگترین ایرادی که به این نوع گرمکن های ، که به گرمکن های پیشاخته استخری معروف هستند وارد است ، این است که به دلیل ماهیت خوردگی آب استخر ، مستقیما خوده دستگاه در معرض خوردگی و استهلاک قرار میگیرد.

 

مناسب ترین سیستم گرمایش آب استخر های خانگی و بزرگ

 

با توجه به اینکه گرمکن های پیش ساخته منظور پکیج های گرمایش استخر و گرمکن های برقی دارای معایبی میباشند ، روش اصولی و پایدار برای گرمایش آب استخر استفاده از دیگ های چدنی یا فولادی به همراه مبدل حرارتی می باشد. که در صورتیکه خوردگی در سیستم پیش بیاد ، برای  مبدل حرارتی اتفاق میفتد و دیگ سالم میماند.

 

 

مهمترین تجیهزات مدار گرمایش آب استخر :

 

  1. دیگ های فولادی یا چدنی
  2. مشعل های به عنوان مولد حرارت با هر نوع سوخت
  3. مبدل حرارتی استخر از نوع پوسته لوله استیل  برای رساندآن به دمای لخواه (27 c)
  4. وتجیهزات مدار تصفیه استخر شامل فیلتر شنی و پمپ های تصفیه هستندو

محاسبه بار گرمایش استخر

 

 

محاسبه بار گرمایش استخر  به پارمتر های زیر بستگی دارند

 

  1. سرباز یا سرپوشیده بودن استخر
  2. ابعاد مساحت دهانه استخر
  3. زمان پیش راه اندازی
  4. اقلیم منطقه قرار گیری استخر

 

 تاثیر رو باز یا سرپوشیده بودن استخر بر سیستم گرمایش استخر

 

  1. به طور کلی در استخر های سر پوشیده بار گرمایش آب استخر به دلیل عدم عومالی مانند باد ، نور مستقیم خورشید ، و شرایط جوی در امان هستند ،که نسبت به استخر های سرباز در حدود 30 صرفه جویی در مصرف انرژی به همراه دارد.
  2. همچینین سرباز بودن استخر ها باعث افزایش دمای رفت و برگشت آب به درون بویلر و مبدل های حرارتی میشود که تلفاتن حرارتی سیستم را بسیار افزایش می دهد.در واقع در استخر های روباز کنترل دمای محیط غیر ممکن است و  هرچه این  اختلاف دما آب استخر و محیط افزایش پیدا کند نرخ تبخیر افزایش پیدا کرده و باعث تلفات حرارتی سیستم میشود

 

تاثیر ابعاد مساحت دهانه  کاسه استخر بر سیستم گرمایش

 

  1. این پارمتر دقیقا همان تلفات ناشی از حرارت تبخیر آب یا نرخ تبخیر می باشد ، از مقادیری که در محاسبه بار گرمایش آب استخر باید به آن پرداخت ، محاسبه نرخ تبخیر یا تلفات ناشی از تبخیر سطحی آب می باشد.به دلیل اینکه لایه های بیرونی آب استخر که به دهانه یا سطح اب نزدیک هستند ،تبادل حرارتی بیشتری با محیط دارند ،و هرچه این دهانه بیشتر و اختلاف دما با محیط بیشتر باشد،  تلفات ناشی از تبخیر سطی نیز بالاست

 

 

برای محاسبه نرخ تخیر سطحی دهانه استخر از جدول زیر استفاده میکنیم

 

 

اختلاف دمای آب و هوا (F)
10
15
20
25
30
35
40
تلفات حرارتی بر حسب Btu/ft2.h
105
158
210
263
315
368
420

 

  1. جدول فوق برای سرعت های زیر 3 مایل بر ساعت بروی کاسه استخر تنظیم شده  حال اگر سرعت 5 مایل بر ساعت باشد برای جدول فوق ظریب اصلاح 1.25  و اگر سرعت 10 مایل بر ساعت باشد ضریب اصلاح 2 به جدول تعلق میگیرد.

 

  

تاثیر زمان پیش راه اندازی بر سیستم گرمایش استخر :

 

  1. زمان پیش راه اندازی در استخر های خانگی و تفریحی به مراتب مهمتر است استخر های قهرمانی است ، زمان پیش راه اندازی به مدت زمانی اطلاق می شود که آب استخر برای گرمایش ابتدایی آن طی می کند تا از آب شهری 5 درجه به 27 درجه برسد ،هرچه این مدت زمان کمتر باشد ، بار حرارتی به دست آمده بزرگتر و و تجیهزات گرمایشی مانند دیگ های چدنی یا فولادی و مبدل های حرارتی بزرگتر خواهد شد، که برایند آنها افزایش قیمت تمام شده استخر می باشد.
  2. برای کاهش قیمت تجهیزات موتورخانه استخر  زمان پیش راه اندازی پارمتری موثر است که توصیه میشود 36 تا 48 ساعت در نظرف گرفته شود تا حداقل 30 تا 40 درصد تجیهزات کوچکتر و هزینه تمام شده با صرفه جویی قابل توجهی روبرو یمشود .

 

 

لینک های مرتبط با طراحی استخر ، سونا و جکوزی – حتما بخوانید 

نرخ تبخیر در استخر و محاسبه آن

بهترین روش گرمایش سوله استخرها

طراحی موتورخانه استخر خانگی

گام به گام با محاسبه فیلتر شنی فلزی

روش های ضد عفونی آب استخر

طراحی و ساخت ابنیه جکوزی

گرمایش آب استخر و بهینه سازی آن

محاسبه و انتخاب فیلتر شنی

محاسبه و انتخاب پمپ جکوزی

محاسبه پمپ استخر