مقالات, وبلاگ

انچه باید ازدیگ های فولادی آبگرم بدانیم

دیگ های فولادی آبگرم از تعدادی لوله فولادی درزدار یا بدون درز با قطر لوله ای مشخص شده با توجه به ظرفیت دیگ که روی یک صفحه فولادی قرار میگریند ، که مجموعه لوله های فولادی درون مخزن یا پوسته فولادی قرار میگرید.درواقع اگب رخواهیم دیگ های فولادی را تقسیم بندی کینم ،جز مبدل های حرارتی پوسته لوله ای قرار میگیرند.

در واقع دیگ های فولادی ابگرم نوعی مبدل حرارتی پوسته لوله می باشند ، که سیال  گرم کننده و سیال گرم شونده با توجه به فشار کاری و شرایط کاربری جای خود را در پوسته و لوله  عوض می کنند  ، در واقع دیگ های فولادی آبگرم از یک استوانه که همان پوسته نام دارد و تعدادی لوله که در واقع جز اجزای تشکیل دهنده مهم دیگ های فولادی می باشد.تشکیل شده است.

دیگ های آبگرم فولادی از نظر قرار گیری آب و آتش در لوله و و پوسته به دوسته فایر تیوب و واتر تیوپ تشکیل می شوند.

 

دیگ های فولادی آبگرم واتر تیوب

 

  1. دیگ های فولادی آبگرم واتر تیوپ همانطور که از اسمشان بر می آید ، آب به عنوان سیال گرم شونده درون لوله یا همان تیوپ های دیگ فولادی و شعله مشعل  به عنوان سیال گرم کننده  در پوسته دیگ های فولادی قرار میگریند ، از برخورد این شعله های با لوله ها یا تیوپ های که درون آن آب جریان دارد آبگرم تولید و به دمای مورد نظر میرسد. پس میتوان گفت دیگ های فولادی یک مبدل حرارتی پوسته لوله ازنوع دود به آب می باشد.
  2. دیگ های فولادی آبگرم واتر تیوب برای فشار کاری بسیار بالا و حتی تولید بخار مورد استفاده قرار میگرید و به این دلیل که آب درون تیوپ های به راحتی میوتواند فشار مورد نظر را پاس کند .
  3. عمده استفاده و کاربرد دیگ های فولادی آبگرم واتر تیوب در مصارف نیروگاهی و صنعتی و دیگ های بخار صنایع غذایی می باشد.تعداد پاس های شعله در این مدل دیگ فولادی معمولا سه پاس و نهایتا دو پاس شعله برگشتی است.
  4. ظرفیت دیگ های فولادی واتر تیوپ از 3 میلیون کیلوکالری شروع و حتی تا 20 میلیون کیلوکالری هم تولید میشوند.
  5. از دیگ های واتر تیوپ برای تولید بخار تا 15000 پوند بر ساعت استفاده میوشد.
  6. ورق های فولادی به کارفته در دیگ های فولادی آبگرم باید دارای استاندارد ملی ایران به شماره BS 1501-151 , BS 1501-161 باشد
  7. فولاد کربنی یا فولاد کربن مگنز با استحکام انعطاف پذیری و قابلیت جوشاری با خواص مکانیکی کوتاه مدت باشد.
  8. لوله های ساده و مقاوم باید از نوع بدون درز جوشی باشد

 

دیگ های فولادی فایر تیوپ

 

در این مدل دیگ های فولادی آتش درون لوله و آب درون پوسته یا مخزن دیگ فولادی قرار می گیرد، یعنی نسبت به دیگ های بالا جای آب و اتش عوض می شوند.با قرار گرفتن لوله های جاری شعله با دمایی بالای 100درجه محصور شدن آب در این لوله های فولادی انتقال حرارت صورت میگیرد.

 

  1. غالب دیگ های فولادی فایر تیوپ آبگرم برای گرمایش پروژ های مسکونی با فشار نسبتا پایین استفاده میشود.
  2. انواع دیگ های فولادی آبگرم فایر تیوپ به سه دسته : 3 پاس ، دو پاس شعله برگشتی ، و دو پاس تقسیم میشوند.
  3. این مدل دیگ های فولادی برای 30 تا 300 psig از ظرفیت 100 هزار تا 4 میلیون کیلو کالری استفاده میشود.
  4. حداقل قطر دیگ های فولادی آبگرم 1 متر است و درصورتیکه بخواهیم به فشار حداکثری برسیم ناچار به افزایش ضخامت پوسته و به تبع آن افزایش هزینه را داریم ، پس می توان گفت در دیگ های فولادی آبگرم فایر تیوپ دستیابی به فشار حداکثر محدود است.

 

 

دیگ های فولادی فایر تیوپ وت بک و داری بک چیست ؟

 

  1. اصطلاحا wet back یا داری بک در دیگ های فولادی آبگرم بسیار رایج است.
  2. نوع درای بک یا وت بک بودن دیگ های فولادی در هزینه نگهداری تعمیرات و افزایش استهلاک موثر است.
  3. دیگ های فولادی dry back یا عقب خشک :
  4. در این مدل دیگ فولادی انتهای پاس های اول و سوم به یک صفحه متصل می شود و به علت تفاوت فاحش در دمای بین پاس دوم و سوم این سطح دچار تنش حرارتی شده و نشتی دیگ را به دنبال دارد.
  5. برای رفع این موعضل ؛ پاس های دو وسه دیگ را به دو صفحه جداگانه متصل و اصطلاحا دیگ های فولادی وت بک را طراحی میکند.
  6. ایجاد شوک و تنش حرارتی در دیگ های فولادی وت بک به مراتب کمتر است .